Er zijn verschillende manieren om een WordPress website te koppelen aan Google Analytics. Zo is het mogelijk om een plug-in te installeren die het werk voor je doet, of kun je ervoor kiezen zelf een stukje code toe te voegen. Beide manieren hebben voor- en nadelen. In dit artikel wegen we deze tegen elkaar af en weet jij wat voor jou de beste optie is.
De voor- en nadelen
De voordelen van het gebruik van een plug-in is dat er weinig mis kan gaan. Doordat je alleen een plug-in hoeft te downloaden en niet met code hoeft te rommelen is de kans op problemen aanzienlijk kleiner. Daar tegenover staat wel dat plug-ins een WordPress website kunnen vertragen, hoe meer plug-ins er op je website draaien hoe groter de kans dat dit een negatieve invloed heeft op de laadtijd.
Ook moet je ervoor zorgen dat deze plug-in up-to-date blijft. Het voordeel van de code is dat het niks verandert aan de laadtijd van de website en altijd goed blijft zolang je een child theme gebruikt (hierover later meer). Het nadeel is dat de code wat foutgevoeliger is, maar wanneer je zorgvuldig te werk gaat hoeft dit geen probleem te zijn.
Google Analytics toevoegen met behulp van een plug-in
De eerste en simpelste manier op Google Analytics te koppelen aan een WordPress website is door het installeren van een plug-in. Dit doe je door vanuit het dashboard in het menu aan de linkerkant naar Plugins te gaan en te klikken op Nieuwe plugin. Vanaf hier kun je zoeken naar “Site Kit by Google – Analytics, Search Console, AdSense, Speed”. Door te klikken op Nu installeren download en installeer je de plug-in, maar doet hij nog niks. Pas na het activeren kun je de plug-in echt gebruiken.
Hierna moet alleen nog het Tracking-ID van Google Analytics worden ingevuld. De plug-in doet de rest. Dit Tracking-ID kun je vinden in het Google Analytics account door te gaan naar Beheer → Account instellingen → Tracking ID / Account-ID.
Google Analytics toevoegen met een stuk code
Een andere manier om Google Analytics te koppelen aan je website is met behulp van een stuk PHP-code. Deze code moet worden toegevoegd aan het function.php-bestand van het thema dat je gebruikt. Het is daarbij wel belangrijk dat je gebruik maakt van een child theme. De reden hiervoor is dat een normaal thema het function.php-bestand opschoont bij het installeren van een update. Dit betekent dus dat je na elke update de code opnieuw moet toevoegen. Je kunt, als je geen child theme hebt, je huidige thema omzetten met een plug-in genaamd “Child Theme Configurator”.
Je kunt dit bestand vinden als je vanuit het dashboard van de website in het menu gaat naar Weergave en daarna klikt op Thema bestand editor. Hier kun je vervolgens aan de rechterkant klikken op functions.php waarna je het bestand kunt updaten.
De code die je moet toevoegen kun je in Google Analytics opzoeken door te gaan naar Beheer → Property → Trackinginfo → Trackingcode. Hier kun je de code kopiëren en in het functions.php-bestand plaatsen. Let erop dat je de code plaatst tussen de <?php en de ?> tags. Buiten deze tags zal de code niet werken en de website een foutcode geven.
Het koppelen van Google Analytics is dus goed te doen. Er zijn alleen een aantal dingen om rekening mee te houden. Zo gaat onze voorkeur uit naar het plaatsen van een stukje code, maar wanneer je hiervoor een child theme aan moet maken kun je beter alleen een plug-in downloaden voor Analytics.